Backyard UltraFiveFingersFordi jeg kanLøpeskadeMotivasjonRunners kneeStyrketreningUltraløping

Løperkne! Hva nå?

Da var det min tur å få en liten løperskade. Veldig irriterende, når en ikke får løpt en periode. Så hva gjør jeg da?

(løpeskoa er nå parkert for en periode)

Løperkne er kort fortalt en irritasjon som oppstår på nedre del av en lengre sene som strekker seg fra hofta, langs yttersidan av låret og er festet under kneet foran. Løplabbet forklarer dette godt.

Jeg kjenner ømhet på trykkpunkt på utsiden av kneet, men kjenner ikke til noe annet med mindre jeg løper lengre enn 1 km. Da får jeg en stikkende vond følelse.

Dette oppsto under Fredrikstadmarka Rundt i midten av oktober. Jeg hadde gode ben denne dagen og gjorde ett godt løp med forbedring av tida fra i fjor. Så jeg hverken kjente eller tenkte noe over dette da. Men når jeg løp rolig restitusjon de neste dagene kjente jeg ett ubehag på utsiden av kneet. Tenkte at dette bare var stivhet fra løpet og fortsatte å løpe. Kjente det hogde til litt innimellom, men det var ute av sinnet når jeg ikke kjente noe etter endt løping.

Så kom Backyard Ultra i slutten av oktober. 12 etapper på 6.7 km med start hver time, totalt 80 km. En veldig overkommelig oppgave, tung men overkommelig.

Allerede etter første etappe kom de første tegna på at jeg burde stå av. Særlig når andre etappe startet. Da hadde muskulaturen fått satt seg litt fra første etappe og det var ganske så vondt løpe. Men så letta det litt opp etter 2 km ca, og jeg tenkte at det var det. Fullførte med samme tempo og på høyde med løpsplanen.

Etappe 3, 4, 5 og 6 var nesten like ubehagelige, og det begynte å hemme meg. Løp så smått med skjev belastning på kroppen. Etappe 7 ble bare vondt, hadde bestemt meg for at dette ble siste etappe. Men endte opp med å ta etappe 8 også, og ga meg etter denne – 53 km. Det ble rett å slett for smertefullt, tankene gikk til hvordan dette benet blir om 2 uker, 6 mnd osv….. Backyard Ultra kan jeg løpe neste år igjen, og det skal jeg. Har noe å revansjere her, for jeg hadde gode etappetider.

Hva nå?

Alternativ trening står på menyen.

Jeg har selvfølgelig prøvd noen kortere løpeturer, men det er altfor tidlig. Ømheten og stikkingen kommer tilbake. Greit å være på jobb offshore med tanke på alternativ trening. Nå går det i ski, roing og sykkelapparater sammen med lett styrketrening, gåtur på mølle og tøying.

Tøying har jeg aldri gjort, så her er det mye å hente. Har også teipet opp kneet med Kinesio-tape. Om det fungerer eller ikke kan jeg ikke bekrefte, men det er verdt ett forsøk.

Må nok melde meg inn på Elixia Dikeveien for å få trena styrke, ikke noen fan av det, men det må nok gjøres. Så skal jeg oppdatere utover hva fremgangen er.

 

GK – Keep Running!

 

Follow & like:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *