FiveFingersFordi jeg kanMotivasjonNaturlig løpingNytt utstyrTest av utstyrTreningUltraløping

Løpsteknikk – stegfrekvens.

Kom over en god artikkel på nett som beskriver min løpsteknikk, som jeg mener er veien til en lang og skadefri løpskarriere. Jeg har også skrevet om min løpsteknikk i tidligere innlegg.

Ca 180 steg/min vil endre løpsettet ditt som igjen automatisk vil redusere belastningen kroppen får ved hver landing.

I tillegg blir det mer energieffektiv løping ved at man får bedre holdning  (lett foroverbøyd), lettere på foten, løfter ikke bena for høyt og kanskje det viktigste – man lander ikke lenger på hælen som bremser fremdriften. Du lander på framfoten og fremdriften vil ikke bremses.

FooterRunning072209-735560

Kler du på deg ett par null-dropp sko i tillegg er du på god vei til å bli som meg – en løper med ett naturlig løpsett. Som jeg har skrevet i tidligere innlegg, foretrekker jeg å løpe med Vibram Five Fingers. Null demping i skoen og full følelse med underlaget. Det føles utrolig fritt og riktig, å løpe med disse skoene og med det løpsettet beskrevet i dette innlegget. I tillegg har jeg vært skadefri i over 6 år. Løpsmengden øker hvert år og årets løpte distanse runder 3000 km i Five Fingers.

IMG_0148

IMG_20160627_144301

Hvorfor skal vi absolutt ha sko som har høydeforskjell på hæl og framfot?

Og er egentlig denne dempinga i skoa nødvendig? Jeg mener NEI!

 

GK – Keep running!

 

Follow & like:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *