Det gode livFiveFingersFordi jeg kanForerunner 630MatMotivasjonNaturlig løpingTreningVelvære

Up in the morning!

Etter snart 2 uker offshore med relativt mye løping på mølle (156 km), kjenner jeg at energinivået for trening etter 12 timers skift (7-19) er noe lavere enn om jeg legger inn økta før jeg går på jobb.

IMG_0032-1

Stå opp 03:50, kaldt vann i fjeset og riste av seg tankene om å krype tilbake i senga. Jeg har testet dette ett par ganger de siste dagene, lagt de lengre og tyngre øktene til tidlig morgen – noen vil vel kalle det natt økter.

Og overraskende nok, har jeg veldig mye mer energi etter en oppvarming på ett par km. Jeg har løpt halvmaraton og intervall før frokost, og det kan anbefales. På hjemmebane løper jeg også ofte før frokost, har gjerne med en gel eller tørka frukt skulle matsuget bli for stort.

IMG_0034

Trikset som får meg i gang er å bestemme seg dagen før at økta skal starte på ett visst tidspunkt, legge fram tøy, pulsbelte og sko. Og ha en liten boost i form av litt frukt rett etter jeg våkner. Da er du allerede innstilt på at økta må gjøres og det er lettere å komme i gang.

IMG_20160405_124428

2016-04-05-12-49-30-1

Det gjør godt å få fart på pulsen med skikkelig intervalløkt i morgentimene. Dagens var 9 x 4 min i 5% stigning (90 sek hvile) – tempo lå på 4.20 min/km og 5.50 min/km. Formen og kroppen ligger forøvrig veldig godt an til Ecotrail Oslo, ingen tegn på tretthet eller skader.

 

GK – Keep running!