BarfotløpingDet gode livEcotrail Oslo 2016FiveFingersFordi jeg kanMotivasjonNaturlig løpingTreningUltraløpingVelvære

Min overgang til naturlig løping/løpsteknikk (med FiveFingers)

For noen år tilbake la jeg om til FiveFingers etter at jeg fikk en liten føling i høyre kne. Sjekka det aldri, men leste meg fram til at den naturlige løpsstilen ville redusere belastningen som løpingen fører til på leddene (ankel, kne, hofte og rygg).

Har siden den gang kun løpt i FiveFingers, det tok 9 måneder å bli helt «omvendt» da sener, ledd og muskler må omprogrammeres. Og har til nå ikke hatt en skade eller føling som kan relateres til løping etter flere tusen km løpt. Har mottatt mange reaksjoner på skovalg men dette fungerer for meg, og jeg har opparbeidet en helt annen styrke i bena enn tidligere.

 

Begynn med null-dropp sko (sko uten høydeforskjell mellom hæl og forfot) og begynn å løp små distanser. Enkleste er å løpe kortere distanser i dine gåturer. Så økes løpt distanse gradvis, viktig å lytte til kroppen for det vil bli såre og ømme legger, særlig.

Jeg løp 10 km første gang jeg tok på med FiveFingers for det opplevdes så utrolig befriende og lett å løpe med disse skoene – dagen etter kunne jeg ikke gå skikkelig siden leggene hadde fått juling. Jeg overså advarselen om korte distanser til å begynne med – glømte det bare når skoa kom på og kroppen fikk løpe på måten vi er designet for.

 

Fant ett utdrag fra boka «Running with the Kenyans» som beskriver min filosofi av naturlig løping ganske godt:

20160303_083704-2

Gnagsår er det eneste som kan dukke opp under løping, men ikke på hælen. Som bildet under viser så kan jeg få små sår på innsiden av foten og det kan jeg fint leve med etter ultraløp eller lengre tunge treningsperioder.

Send meg gjerne mail/kommentar skulle det være noen spørsmål iforbindelse med overgang til naturlig løping.

IMG_20160303_091639

 

GK – keep running!